De G4S Alarmcentrale is klaar voor de toekomst

23 november 2016

De afgelopen 8 maanden is er bij de alarmcentrale hard gewerkt aan de vervanging van het centrale platform. Dat is het hart van de centrale, waarin alle binnenkomende meldingen, telefoontjes en oplossingen met elkaar verbonden zijn. Alle gegevens zijn uit het oude systeem gehaald en overgezet. Ook zijn alle aansluitingen met de klanten omgezet en getest. Een deel kon automatisch, maar een aanzienlijk deel is vanwege maatwerk handmatig opnieuw aangesloten. Uiteindelijk was het op 3 november zover en kon het systeem over.

Veiligheid voor alles

De eerste week draaide het oude systeem naast het nieuwe. Zo konden we controleren of er geen enkele melding of telefoontje gemist werd. En als je dan weet dat er per maand ongeveer 130.000 telefoontjes en per jaar zo’n 1,5 miljoen meldingen worden afgehandeld, dan weet je hoe lastig dat is. Toen dat prima bleek te lopen, mocht het oude systeem na jarenlange trouwe dienst met pensioen.

Het nieuwe systeem is ook beter voorbereid op de toekomst. Vroeger sloten klanten bijvoorbeeld hun benzinestations samen met een van onze mobiele surveillanten. Tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker op afstand met de alarmcentrale die meekijkt op de camera’s. Zo kunnen we nu veel beter op alle veranderingen in de markt en de techniek inspringen.

Nieuw klantportaal en app

Niet alleen heeft de alarmcentrale nu een helemaal up-to-date systeem, ook voor de klanten brengt het extra gebruiksgemak. Zo is er een nieuw klantenportaal waarin de klant op elk moment zelf kleine wijzigingen kan doen, bijvoorbeeld voor overwerk, vakantierooster, waarschuwingsadres en dergelijke.

Ook krijgen klanten toegang tot een app voor zijn beveiliging. De klant ziet via de app hetzelfde als op zijn klantportaal op de pc. Daarnaast krijgt de klant ook direct een pushbericht wanneer er een (alarm)melding wordt gedaan. Hij kan dan meteen beoordelen of het terecht is, of een vergissing. Zo voorkomen we onnodig uitrukken van beveiligers en hulpdiensten.

Getest en geslaagd met vlag en wimpel

Een dag voor de livegang kreeg de alarmcentrale nog een audit van Borg/CCV op bezoek. Deze instantie beoordeelt jaarlijks of alle particuliere alarmcentrales wel voldoen aan alle wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, protocollen, processen en dataveiligheid.

G4S slaagde weer met vlag en wimpel, wat extra bijzonder was omdat we middenin deze grote verandering zaten. Gelukkig weten we nu zeker dat het komend jaar weer helemaal goed gaat met onze verbindingen, noodstroom, de veiligheid van het pand en van onze ICT en gegevens.

Bekijk hier meer informatie over de G4S Alarmcentrale


    Contact details

    Media Enquiries

About G4S

G4S maakt ieders woon-, werk- en leefomgeving veiliger als marktleider in veiligheids- en beveiligingsoplossingen. Dit doet de organisatie door nauwe samenwerking met klanten en ketenpartners, verregaande kennis over diverse sectoren én door continu te investeren in gekwalificeerde mensen en waardevolle innovaties. G4S is beursgenoteerd in Londen en Kopenhagen en is wereldmarktleider met ruim 611.000 medewerkers in meer dan 100 landen, waarvan ruim 6.500 in Nederland.