Leren wanneer het jou uitkomt: de nieuwe manier van leren

  • 03 May 2016 12:46

Om goed te laten zien wat er vernieuwend is aan de trainingen die we bij G4S hebben ontwikkeld, moeten we eerst een stukje terug in de tijd. We zijn er namelijk de afgelopen 200 jaar aan gewend geraakt dat de leraar of trainer centraal staat tijdens de les. Maar wat als we de leerling of cursist nou eens centraal stellen? En elke cursist optimaal laten studeren? 

Van oudsher staat er één leraar voor een lokaal cursisten. Iedereen krijgt dezelfde stof, op hetzelfde moment. Maar het blijkt dat iedereen kennis opdoet in een ander tempo. De ene persoon kan grotere brokken informatie verwerken, de ander heeft baat bij meer herhaling. Onze nieuwe manier van leren betekent: cursisten laten leren op het moment dat het ze uitkomt, met kleine stukjes informatie per keer (bit-sized learning). Als de persoonlijke balans goed is, dan leer je optimaal en blijft de nieuwe kennis langer hangen. Zeker als die met regelmatige en niet te lange tussenpozen wordt herhaald. 

Voor de vele veiligheidsvraagstukken van klanten m.b.t. het opleiden van de medewerkers zochten wij bij G4S passende oplossingen. Om in korte tijd veel kennis op te doen speelt de cursist via de app Knowingo elke dag een kennisquiz. Om te bepalen welke opdracht of quest bij een cursist past die dag, gebruiken wij een zelflerend cloud-cluster. Zo krijgt iedere cursist een passende uitdaging en moeilijkheidsgraad aangeboden. Afhaken omdat het te saai is, of juist teveel en te moeilijk, komt dan niet meer voor. Zo wordt training volgen leuker, effectiever en toegankelijker voor een grotere groep medewerkers. Bovendien is het eenvoudiger de verworven kennis te onthouden en toe te passen in de praktijk. 

Om medewerkers makkelijker te trainen in veiligheid en het eigen gedrag, ontwikkelden wij virtuele trainingen die zeer realistisch zijn en opgebouwd als een interactieve game. Sterker nog, we bieden complete lesmodules in virtual reality aan. Cursisten krijgen van ons allemaal een geheel eigen leerervaring die uit een realistische werksituatie bestaat waar de veiligheid of gezondheid in gevaar is. Daarbij neemt de cursist het op tegen een virtuele persoonlijkheid of hij wordt uitgedaagd, bijvoorbeeld om een dag veilig online te werken. Maken ze die opdracht goed, dan komen ze verder in het spel en worden ze spelenderwijs steeds slimmer. En dat niet alleen, de kennis past ook in praktische situaties die ze elke dag tegen kunnen komen. 

Wij maken met een combinatie van trainingen op locatie én virtuele interactieve trainingen veiligheid top of mind bij uw medewerkers. Daarin combineren we de nieuwste gametechnieken en de expertise van veiligheidsdeskundigen. De virtuele trainingen zijn te volgen onafhankelijk van tijd, locatie en device (onder andere op pc, Android en iOS). 

Wij geloven er bij G4S in, om ook zelf constant te blijven leren en ontwikkelen. Om de effectiviteit van onze opleidingen te meten en te verbeteren, zijn we een samenwerking aangegaan met de Vrije Universiteit van Amsterdam. De Vrije Universiteit van Amsterdam heeft al verschillende onderzoeken gedaan naar het resultaat van virtueel trainen versus real life trainen. Deze onderzoeken zien er veelbelovend uit. 

Bekijk welke trainingen we tot nu ontwikkeld hebben

Mart Bosch, Manager New Markets bij G4S

^