Parkeeroverlast. Hoe hou je dat in de hand?

Op veel plaatsen in Nederland moet je betalen om te parkeren. Soms mis je dat bord of betaal je voor een te korte periode. Dat zijn de situaties die een parkeerhandhaver constateert, waarna je een boete thuis kunt verwachten. Parkeerhandhaver is een pittige baan met vaak lastige reacties van mensen op straat. Een fiscale parkeercontroleur is beperkt in zijn bevoegdheden. Daarom kiezen gemeentes steeds vaker voor de inzet van parkeer- of integrale boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren).

BOA bij auto

Parkeeroverlast tegengaan

In veel gemeentes zijn er zones met betaald parkeren. Handhaving van de verplichte parkeerbelasting (fiscale handhaving) is echter slechts een van de aspecten van parkeeroverlast, waar een gemeente mee te kampen heeft. Ook foutparkeren, parkeren op een invalidenplek zonder vergunning of laden en lossen waar het niet mag, kunnen voor burgers en bedrijven behoorlijk vervelend zijn.

De behoefte aan extra handhaving kan door het jaar heen nogal variëren. Zo kan een gemeente aan de kust nu al weten dat het in de winter slechts 2 en in de zomermaanden 10 boa’s op straat wil hebben voor parkeerhandhaving. G4S ademt mee met de behoefte per gemeente.

Digitale handhaving en informatie-gestuurd handhaven

De parkeermeters verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. De parkeerautomaten en parkeren via een app gaat ook steeds vaker via een kenteken. Dus hoe weet een handhaver nou of een bepaalde autobezitter wel betaald heeft? Daarom werken steeds meer gemeenten met handhelds. Door een simpele scan zien onze boa’s direct of er voor de betreffende auto betaald is. Ook de registratie van de overtreding is dan met een paar klikken gedaan.

Het gebruik van handhelds voor alle handhaving maakt daarnaast informatie-gestuurd handhaven mogelijk. Door analyse van alle verzamelde gegevens, blijft de kennis niet in de hoofden van de handhavers, maar kan dagelijks bekeken worden waar in de gemeente overtredingen zich ophopen. Wanneer vandaag een concentratie van overtredingen (parkeren, maar ook afval of jeugdoverlast) wordt geconstateerd, zijn desgewenst morgen al extra G4S handhavers aan het werk om meer overlast te voorkomen. Samen zorgen we zo voor rust in de openbare ruimte.

Terug naar overzicht

^