2015: een turbulent jaar voor G4S

Het jaar 2015 stond voor G4S in het teken van de reset. Zo veranderde de organisatorische structuur om de krimpende markt vóór te blijven. HR-directeur Frank Klomp blikt terug op een jaar waarin afscheid werd genomen én nieuwe klanten en collega’s werden verwelkomd.

Vanwege de onder druk staande omzet en marges, besloot de Europese directie de leiding van G4S Nederland in 2015 over te nemen. Frank Klomp: ‘Dat had een enorme impact, want naast een directiewisseling werd er een overheadreductieplan doorgevoerd. Dit heeft vooral op het hoofdkantoor banen gekost. Gelukkig merken onze klanten en onze medewerkers in het veld hier in de praktijk weinig van.’

600 extra collega’s

In 2015 zijn er ook veel positieve ontwikkelingen geweest. Zo werd beveiligingsorganisatie Fair Groep met 400 medewerkers overgenomen en geïmplementeerd in G4S. ‘Een uitstekende aanvulling op ons portfolio. Ook hebben we de in 2014 gewonnen GSN-opdracht geïmplementeerd. Wij zijn nu bij drie grote Nederlandse banken verantwoordelijk voor het geldtransport en het servicen van de ATM-automaten. Om het contract goed te kunnen uitvoeren, hebben we ruim 200 nieuwe collega’s aangetrokken. G4S Cash Solutions is echt één van onze parels, met een gezond rendement. Van de implementatie hebben we een mooie video.’

Nieuwe security Schiphol

Een ander paradepaardje van G4S is de grote klant Schiphol, die na een aanbesteding werd behouden. ‘We werken weliswaar met minder mensen, maar een groot gedeelte van de boventallige beveiligers kon worden overgenomen door de andere beveiligingspartij op Schiphol. Er vielen hier in 2015 geen gedwongen ontslagen. Bijzonder is dat we voor de centrale security een compleet nieuwe werkwijze hebben ingezet. Het was een enorme operatie om dat voor de zomerpiek van 2015 te realiseren. Daarvoor wil ik echt een compliment maken aan álle medewerkers.’

Career Center

Omdat medewerkers de sleutel zijn tot succes, steekt G4S veel energie in een sociaal klimaat. Voor de duurzame inzetbaarheid is het Career Center cruciaal. Zij verzorgen de mobiliteit van medewerkers: van re-integratie tot groei naar een andere in- of externe functie. Frank Klomp: ‘Het Career Center legt zich toe op in-, door- en uitstroom. Samen met het UWV hebben ze bijvoorbeeld drie langdurig werklozen opgeleid die nu een vaste baan hebben bij G4S. Daarnaast bieden we vanuit maatschappelijk oogpunt altijd stageplekken aan. Zo heeft G4S 56 leer- en stageplekken gecreëerd.’

Veilige wereld

Vanuit de sociaal maatschappelijke betrokkenheid ondernam G4S in 2015 ook heel andere activiteiten. Zo werd de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend en werkte G4S mee aan de Homeless Worldcup. Voor dit bijzondere internationale voetbaltoernooi voor dak- en thuislozen op het Amsterdamse Museumplein, verzorgde G4S de beveiliging tijdens het voor-, hoofd- en natraject. ‘Vanuit de gedachte dat G4S een veilige wereld nastreeft voor iedereen – ook mensen voor wie dit minder vanzelfsprekend is – paste dit evenement goed bij ons en onze visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

Terug naar overzichtspagina
^