Bedrijfs Cultureel Abonnement

Begin 2015 heeft G4S het Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA) afgesloten. Hiermee kunnen álle medewerkers met hoge kortingen en soms zelfs gratis naar voorstellingen, musea, concerten en de film. Op deze manier stimuleert G4S een bedrijfscultuur waarbinnen ontspanning en cultuur belangrijk zijn. Consultant Compensations & Benefits van G4S, Tom Klomberg licht toe waarom het culturele abonnement een succes is.

Hoe zijn jullie bij BCA uitgekomen?

‘De Business Line Cash Solutions was al bekend met BCA en erg enthousiast. G4S-breed willen we een veelzijdig pakket van personeelsvoordelen aanbieden, zodat we alle medewerkers bereiken. Het culturele abonnement sluit goed aan op ons bestaande pakket van personeelsvoordelen waarin gezondheid en voordelige verzekeringen al waren opgenomen. Nu hebben we dat uitgebreid met de mogelijkheid om op een toegankelijke manier te ontspannen of iets cultureels te ondernemen.’

Waarom past BCA goed bij G4S?

‘De missie van BCA is bijdragen aan het welzijn van mens, organisatie en maatschappij. BCA doet dat door de werkende Nederlander te stimuleren om (meer) gebruik te maken van kunst, cultuur en entertainment. Het aanbod is heel divers, met zo’n 750 aanbiedingen op jaarbasis. Door in onze eigen organisatie een actief cultuurprogramma aan te bieden, nodigt de bedrijfscultuur uit om ontspanning te zoeken in cultuur. Uit onderzoek is gebleken dat er een positief verband bestaat tussen cultuurbezoek en de vitaliteit en gezondheid van medewerkers.’

Cultuur is iets wat er al snel bij in schiet in tijden van crisis …

‘Dat klopt. En de culturele sector ligt onder vuur vanwege bezuinigingen en het wegvallen van subsidies. BCA weet op deze manier juist weer meer mensen naar bijvoorbeeld het theater te krijgen. Theaters nemen zelfs zelf contact op met BCA als ze plaatsen over hebben. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Hoe ziet jullie samenwerkingsovereenkomst eruit?

‘G4S heeft een goede overeenkomst gesloten met een mooi voordeel voor medewerkers tegen geringe kosten. BCA is een efficiënt georganiseerde organisatie waarmee dit kan. Als werkgever worden we maximaal gefaciliteerd, terwijl we er zo min mogelijk administratief werk aan hebben.’

Hoe werkt het abonnement?

‘Medewerkers melden zich aan en krijgen via het intranet wekelijks een overzicht van de aanbiedingen. Deze zijn scherp en exclusief voor BCA-abonnees. Daarnaast verschijnt er nog twee keer per jaar een magazine. Medewerkers kunnen een profiel aanmaken, waarin zij voorkeuren voor genres en regio’s aangeven. Zij krijgen vervolgens een gepersonaliseerd aanbod. De kaartjes bestel je eenvoudig in je persoonlijke omgeving. Het leuke is dat je met het abonnement ook vrienden en familie mag meenemen. Het is echt veel waar voor je geld!

Tot slot, wat zijn de reacties uit het veld?

‘Heel positief! BCA maakt cultuur haalbaar. Ook omdat ze regelmatig weggeven. Laatst zei iemand: ik heb nog nooit van m’n leven iets gewonnen en nu krijg ik zomaar gratis kaartjes. Dankjewel BCA en G4S! Die dankbaarheid is geweldig om te zien.’

BCA feitjes en cijfers 2015