Pilot elektrische scooter

In de Amsterdamse binnenstad kunnen G4S-storingsmedewerkers van de ATM-geldautomaten tegenwoordig ook een elektrische scooter gebruiken. Dat is makkelijk, goed voor het milieu en valt in goede aarde. Sterker nog, na de succesvolle pilot wil storingsmedewerker Hans van der Wiel niet anders meer.

De elektrische scooter is in opmars: hij is stil, stoot geen CO2 uit, verspreid geen stank en is goedkoper dan een benzinescooter. Daarnaast is een scooter buitengewoon praktisch in de drukke binnenstad. G4S-medewerkers rijden overdag óm verkeersopstoppingen heen en ook parkeren gaat een stuk eenvoudiger. Hierdoor boeken ze zo’n slordige 30% tijdwinst.

Voor de deur

Storingsmedewerker Hans van der Wiel is enthousiast: ‘Ik vind het heerlijk om buiten te zijn en ik ben teleurgesteld als ik er niet op mag, bijvoorbeeld bij onweer. Zeker in het centrum is er met de auto geen doorkomen aan. Met deze scooter doorkruis je makkelijk de stad en je kunt hem overal voor de deur zetten. Zo win ik veel tijd. En hij gaat niet eens zo hard, hooguit 26 kilometer per uur.’

50 kilometer per dag

De scooters worden ’s nachts opgeladen en kunnen dan zo’n 80 kilometer vooruit. Gemiddeld legt een storingsmedewerker 50 kilometer per dag af. ‘Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij het niet deed. Als ik dan een nadeel moet noemen, is dat het Nederlandse weer: een stevige plensbui kan vervelend zijn. Want eenmaal nat, koel je snel af op de scooter. Ook het bijhouden van de administratie gaat makkelijker in een auto. Maar dan maak ik een paar snelle aantekeningen die ik later bijwerk. Het weegt niet op tegen de voordelen!’

Terug naar overzichtspagina
^