Laat al het personeel een veiligheidstraining volgen!

Zo weet iedereen hoe ze moeten reageren op bijvoorbeeld agressie en geweld of bij een bedrijfsongeval.

Week van de Veiligheid

Tip #1: verlaat regelmatig kort je werkplek

Heb je een kantoorbaan? De meeste klachten aan handen, polsen, schouders en nek ontstaan door te lang achteenvolgens aan een computer te werken. Bovendien hebben medewerkers met een zittend beroep een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. En hebben we het nog niet eens over wat het met je concentratievermogen doet. Ga daarom regelmatig even van je werkplek af. Ook als je geen kantoorfunctie hebt, maar voornamelijk staand werkt is het goed regelmatig te bewegen. Even afschakelen, rekken en strekken. Als je dit bewust een paar keer doet op een dag, zal je merken dat tussendoor veel spieren erg gespannen zijn. In je nek bijvoorbeeld. Dit gebeurt vrijwel automatisch. Door hier af en toe aandacht naartoe te brengen en met een aantal simpele oefeningen de spanning bewust los te laten, wordt je vanzelf meer relaxed.

Probeer deze oefeningen voor je nekspieren eens:

  • Vouw je handen achter je nek en druk je hoofd hier met alle kracht tegenaan, houd dit 20 seconden vast en ontspan vervolgens 2 a 3 seconden. Herhaal dit een paar keer.
  • Buig je hoofd voorover zodat je kin je borst raakt (eventueel met behulp van de handen). Voel de spannning in je nek en houd deze 20 seconden vast. Herhaal dit 1 à 2 keer.

Tip #2: Woon je dichtbij je werk? Pak de fiets

Fietsers hebben veel voordelen. Geen parkeerkosten en door verkeersdrukte vaak sneller (gemiddeld 5%) op de plaats van bestemming. Ideaal want je combineert reistijd (die je toch al hebt) met een sportieve bezigheid. Kan jij gewoon aan het eind van de dag op de bank ploffen, in plaats van met frisse tegenzin naar de sportschool te gaan in de avonduren. Bang om bezweet aan te komen op je werk? Ga eens na of je kunt douchen op je werk. Het zou zo maar kunnen. Woon je te ver weg om te fietsen? Bij mooi weer kun je ook overwegen om de auto een paar blokken verderop te parkeren, zodat je het laatste stukje lekker kunt wandelen.

Tip #3: Skip die ongezonde gewoontes (of minder ze in ieder geval)

Risico’s op de werkvloer verschillen natuurlijk per organisatie en per branche. Als je een kantoorfunctie hebt, zijn de risico’s beduidend lager dan als je bijvoorbeeld met machines werkt. Tenminste.. dan hebben we het over korte termijn risico’s. Persoonlijke gewoontes hebben misschien niks te maken met het risico op het werk, maar wel met gezondheidsrisico’s. Zo ook roken. In Nederland overlijden jaarlijks 450 x zo veel mensen aan de gevolgen van roken, dan door een bedrijfsongeval. Maar denk ook eens aan andere ongezonde gewoontes, omdat ze er nou eenmaal zijn ingesleten. Suiker in de koffie, een koekje bij de thee, een kroketje op vrijdagmiddag… Het kan wel ietsje minder toch.

Tip #4: Minder pasta, minder koolhydraten

Neem je wel eens een maaltijdsalade mee als lunch? Goed bezig! Veel mensen verwerken pasta in hun maaltijdsalade. Lekker, maar wel bomvol koolhydraten. Het kan je een zwaar gevoel op de maag geven. Vervang daarom eens de helft van je pasta of rijst door courgette, aubergine, wortel of bonen. Je krijgt hierdoor half zoveel koolhydraten binnen en het geeft je wel een verzadigd gevoel. Bovendien zijn de vezels in de alternatieven een stuk beter voor je lijf. En het blijkt zo te zijn dat we die structureel te kort komen. Zonde, want vezels zijn ontzettend belangrijk voor de opname van essentiele voedingstoffen door ons lichaam.

Meer tips en informatie over veilig en gezond aan het werk?

Bekijk alle tips en info

^